Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
12 postów 22 komentarze

Zapach maków na płótnie...

Martyna - Świeżo upieczona "artystka" :) Ale tutaj nie będzie o mnie, lecz o największych mistrzach polskiego malarstwa.

Leon zawodowiec

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Lubił eksperymentować z technikami malarskimi i graficznymi. Miał nawet swój "tramwaj”, czyli ruchomą sztalugę. Był tytanem pracy, a kiedy tworzył, przypominał chirurga podczas operacji. LEON WYCZÓŁKOWSKI, rocznik 1852. Uczeń Gersona.

Uśmiechał się zza swoich okularków i mówił - "Ech, wy historycy sztuki, konserwatorzy, będziecie kiedyś główkować, jak to zostało zrobione”.

Żeby zrozumieć malarstwo Leona Wyczółkowskiego, potrzeba nie tylko historyków sztuki, ale i okulistów. Artysta miał uszkodzone dno oka, spowodowane światłem słonecznym (Wyczółkowski często malował pod światło). Wielobarwne obrazy były więc z czasem wypierane przez malarstwo czarno-białe. Wada wzroku nie przeszkadzała Mistrzowi być perfekcjonistą.

Malował krajobrazy, portrety, sceny rodzajowe i historyczne, martwe natury i kwiaty. Chętnie posługiwał się techniką pastelu i akwareli, był realistą i jednocześnie impresjonistą, był wybitnym grafikiem, zajmował się też rzeźbą.

Bogactwo odcieni malarstwa, które potrafił zawrzeć w swych dziełach, zmieniały się płynąc niby to z nurtem jemu współczesnej mody, ale Mistrz pozostał sobą – artystą, świadomym swego malarskiego rzemiosła i warsztatu.

Leon Wyczółkowski zmarł 27 grudnia 1936 roku. Pozostawił po sobie prawdziwe arcydzieła.

 

Kopanie buraków, 1893. Olej na płótnie. 45 x 70 cm. Muzeum Narodowe, Kraków.

 

Rybak niosący raki, 1889. Olej na płótnie. Własność prywatna.

 

Połów o świcie, 1890, olej na płótnie, 50,5 x 62,5 cm. Własność prywatna

 

Ujrzałem raz, 1884. Olej na płótnie. 73 x 57 cm. Muzeum Narodowe, Warszawa.

 

Obrazek jakich wiele, 1883. Olej na płótnie. Własność prywatna.

 

Akt, 1908. Olej na płótnie. 53,5 x 87 cm. Muzeum Narodowe, Kraków.

 

Portret dziewczynki w niebieskiej sukni (siostra artysty), 1884. Olej na płótnie. 125 x 64 cm. Muzeum Narodowe, Warszawa.

 

Krajobraz morski z Połagi, 1908. Olej na płótnie. 32 x 50 cm. Muzeum Narodowe, Kraków.

 

Morskie Oko z Czarnego Stawu, 1905. Pastel.  Muzeum Narodowe, Poznań

 

Alina, 1880. Olej na płótnie. Własność prywatna.

 

Dworek w Gościeradzu, 1929, akwarela, ołówek, papier 21,3 x 26,2 cm. Własność prywatna, sprzedaż -14.10.2012, cena -2 575 USD

 

Wiosna w Gościeradzu, 1933. Akwarela, tusz, kredka, papier. 71 x 79 cm. Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz.

 

Wnętrze pracowni artysty, 1931, tusz, ołówek na papierze, 50 x 63 cm. Własność prywatna, sprzedaż -01.03.2008, cena -24 000 PLN

 

Dwór w Gościeradzu, 1929, akwarela, ołówek na tekturze, 45,5 x 62,5 cm. Własność prywatna.

 

Widok Wawelu z Kaplicą Zygmuntowską, 1914. Akwarela, gwasz na kartonie. 57 x 43 cm. Muzeum Narodowe, Kraków.

 

Widok z Wawelu, 1906. Olej na płótnie. 41,5 x 48 cm. Własność prywatna.

 

Wawel, 1904, akwarela na papierze, 31,5 x 45,5 cm. Własność prywatna.

 

Rycerz wśród kwiatów, 1904, pastel na papierze, 176 x 300 cm, Biblioteka Polska, Paryż.

 

Anemony, 1904, pastel na papierze, 43,5 x 63,5 cm. Własność prywatna, sprzedaż -16.10.2011, cena- 15 312 USD

 

Maki, pastel, papier beżowy, 28,5 x 57,8 cm. Własność prywatna, sprzedaż -03.06.2012, cena -4 411 USD

 

Kwiaty,1923, akwarela na papierze, 37 x 68,5 cm. Własność prywatna.

 

Fryz z astrami chińskimi,1904. Pastel na papierze. Własność prywatna, sprzedaż - 10.12.2006, cena - 21 290 USD

 

Martwa natura z owocami, 1910, akwarela na papierze, 56,7 x 76 cm. Własność prywatna 

 

PRZECZYTAJ TAKŻE

KOMENTARZE

  • @ Autorka
    Dzięki! Jak miło tu przebywać :)

    Wielu wspaniałych malarzy zostało obśmianych i spostponowanych przez krytyków sztuki, lecących z wywieszonymi językami za awangardą /i forsą/.

    Tak jest i teraz. Wciska się ludziom do wierzenia szajs.
    Jeżdżę na plenery - koledzy malują cudowne obrazy :) Nikt o nich nie mówi :(
  • @Martyna
    Wielki, niedoceniony artysta.

    Chciałbym mieć coś jego.

    Dziękuję i pozdrawiam
  • Piękne
    Kapitalne są te anemony i owoce...
  • Zapach...
    Martynko- wszystkie płótna LEONA pachną przednio...
    Gdyby nie TY, kilka z nich nigdy by nie dotknęło mojego zmysłu.
    Pozdrawiam.
  • Znakomite!
    To nie pomazane farbą płótna uchodzące często za awangardowe dzieła stworzone na jakąś okazję. W tych obrazach jest światło i prawdziwe postaci. To bardzo trudne do przeniesienia na płótno. Wyczółkowski jak wielu innych polskich malarzy potrafił przelać na płótno czy papier ten nasz polski specyficzny klimat dworu, wsi i pejzażu nie spotykany w innych kulturach. Oglądajmy i podziwiajmy obrazy naszych wielkich artystów bo nie są gorsze od tych światowych sław, a często nawet przewyższają je pod względem warsztatu. One są po prostu nasze i niepowtarzalne!
  • "Jak żywe'' nie znaczy realistyczne, jak na fotografii,
    ale pełne życia, prawdziwe, podkreślające te aspekty zycia, które umykają naszej niewrażliwości.
  • Np błękity cieni- nie każda wrażliwość wzrokowa uświadomia sobie ten aspekt.
    Albo ogólny koloryt światła.
  • @circonstance 04:36:53
    ja w tej samej sprawie

    mianowicie dlaczego do jasnej cholery nie mogłem nigdy pierwszego obrazu - z tym obłędnym błękitem - obejrzeć na żywo w muzeum, z tego co odszukałem to go mają w warszawskim narodowym, w piwnicy chyba, jak hołd ruski

    z tego co mogę ocenić na podstawie małych obrazeczków wyświatlanych na kiepskim ekranie to oświadczam, że ja lepszego błękitu nie kojarzę w malarstwie

    P.S.
    srodze by się Pani zawiodła, jeśli uważa Pani, że tylko kobiety posiadają dar kontemplentacji kolorów, niektóre chłopy też potrafią i uwielbiają to robić!

    P.P.S.
    i jeszcze pytanko, na które ciągle nie znam odpowiedzi

    czy zauważyła Pani, że przedmioty oświetlone kolorowym światłem z witraży rzucają kolorowe cienie - jakim cudem? czy to jest tylko jakieś złudzenie?
  • @circonstance 04:34:12
    Znakomita uwaga, Izo!
  • @karoljozef 09:15:52
    Ciekawe to pytanie o kolorowy cień. Cień to miejsce, gdzie światło nie dochodzi, więc jest ciemno. Czyli kolorowy cień odpada - tak myślę.

    Pozdrawiam wszystkich serdecznie. Dziękuję za komentarze!!
  • @Martyna 17:05:56
    proszę sobie sprawdzić będąc w kościele
  • Akwaforty
    Jego akwaforty są fenomenalne , spokojnie może konkurować z Rembrandtem Van R.

OSTATNIE POSTY

więcej
  • KULTURA I SZTUKA

    Zakamarki duszy na płótnie

    "Malując kieruję się intuicją. Inspirację czerpię z wnętrza siebie. Przelewam na płótno zakamarki mojej duszy. Moje obrazy zawierają w sobie spory ładunek emocjonalny" - mówi Marlena Selin o swojej sztuce. czytaj więcej

  • KULTURA I SZTUKA

    Skandalista z przypadku

    W 1894 roku w warszawskiej Zachęcie wystawiono olej na płótnie przedstawiający rudowłosą nagą dziewczynę siedzącą na rozjuszonym czarnym rumaku. Obraz wywołał ogromny skandal obyczajowy. Autor dzieła - skromny, chorowity chłopak - był zaskoczony! czytaj więcej

  • KULTURA I SZTUKA

    Sentymentalny pan J.Ch.

    Malował polską wieś. Z pasją i sentymentem. Urodził się na wsi, a ona była dla niego świętością. "Artysta ów zaklął w swoim malarstwie tajemnicę polskości" - pisał historyk sztuki Maciej Masłowski. Artystą tym był JÓZEF CHEŁMOŃSKI. czytaj więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930